Kort sammanfattning av ÅUF enkätens svar

Sammanlagt svarade 15 föreningar d.v.s. ca. hälften av medlemsföreningarna på ÅUF enkäten 2020. För det mesta var det föreningens ordförande som svarade på enkäten.

Medlemsföreningarna ansåg att ÅUF:s tre viktigaste uppgifter är följande:

- Att fungera som huvudman i större projekt som gynnar medlemsföreningarna

- Att bistå medlemsföreningarna med information och utbildning som berör föreningar

- Att fungera som huvudman i större projekt där barn och ungdomar deltar

Föreningarna har mest utnyttjat följande serviceformer som ÅUF erbjuder:

- Använt något av de kostnadsfria webbtjänsterna (t.ex. hemsida, e-post, Desky)

- Tilldelats verksamhetsbidrag

- Deltagit i vår- eller höstmöte

- Deltagit i kurs eller utbildning som ordnats av ÅUF (t.ex. ordningsvaktskurs)

Föreningarna önskade att ÅUF i framtiden erbjuder följande serviceformer:

Av den service som redan erbjuds toppade dessa tre listan och ÅUF kommer givetvis att även i fortsättningen erbjuda dessa serviceformer.

- Verksamhetsbidrag

- Kurser och utbildningar

- Infotillfällen

Dessa tre nya serviceformer var de som mest önskades från föreningarnas håll.

- Träffar för t.ex. ordföranden/sekreterare/kassörer

Träffar för ordförande är på kommande enligt diskussionerna på seminariet "Förening 2020" och även träffar för sekreterare och kassörer kan ordnas enligt intresse och behov. Meddela alltså gärna ert intresse för dessa till kansliet!

- Stöd i att starta projekt/verksamhet

Under seminariet "Förening 2020" diskuterades även stödet i att starta projekt och verksamhet och idéer för samarbeten föddes mellan föreningar. Förbundet jobbar vidare med denna punkt och intresserade föreningar med ett konkret behov eller idé kan höra av sig till personalen.

- Arkivering och digitalisering av föreningsverksamhet

Förbundet har redan startat projektet "Föreningsliv i arkiv" som svarar på behovet av arkivering och digitalisering. Håll utkik för mera info om projektet under hösten 2020.

Angående webbverktygen har föreningarna mest behov av hemsida, medlemsregister och bokföringsprogram vilka redan erbjuds av förbundet via Webbhuset och Briox. Det kostnadsfria medlemsregistret finns i Desky.

Föreningarna önskar hålla kontakt via e-post, telefon och Facebook.

Ungefär hälften av föreningarna har behov av att träffa förbundet personligen.

Vill er förening att vi kommer och besöker er personligen? Hör då av er till personalen så bokar vi in en tid för ett besök hos er eller på utvald plats.

Föreningarna träffar hälst ÅUF i följande sammanhang:

- Höst-/vårmöte

- Infotillfällen

- I samband med evenemang

Beslutsfattande,  ​kommunikation och sociala media

Medlemsföreningarna är överlag nöjda med förbundets kommunikation. Ur enkäten framkommer att föreningarna upplever att de får tillräcklig med information angående förbundets beslutsfattande och verksamhet. Även kommunikationen på sociala medier upplevs vara på en bra nivå, även om föreningarna inser att det inte alltid är lätt att nå ut med informationen via dessa kanaler.

Notera att förbundet från början av året har börjat skicka ut beslutslistor efter varje styrelsemöte där styrelsens beslut sammanfattas kort.

Överlag är medlemsföreningarna enligt ÅUF enkäten 2020 nöjda med den verksamhet och service som förbundet erbjuder vilket naturligtvis gläder oss. Det finns dock alltid möjligheter till utveckling och förbättring. Förbundet kommer att utveckla verksamheten och servicen i enlighet med svaren från ÅUF enkäten 2020.

Vi vill framföra ett stort tack till alla som svarade på ÅUF enkäten 2020!